Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

De bouw wordt vraaggericht, maar mag de klant ook nog wat vragen?

Via een tweetje over een onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) naar de plaatsing van rookmelders kwam ik in contact met iemand die recent een nieuwbouwwoning heeft gekocht.

In het onderzoek van het IFV – een rapport dat ik overigens nadrukkelijk wil aanbevelen – wordt geadviseerd om rookmelders te koppelen en bij voorkeur meer rookmelders op te hangen dan op dit moment vanuit het Bouwbesluit voorgeschreven. Het Bouwbesluit schrijft alleen rookmelders voor in ruimten waardoor je naar buiten vlucht maar niet in slaapkamer en dergelijke. Aangezien de kans op brand in die ruimten zeker zo hoog is, is het aan te bevelen om ze ook daar op te hangen. En koppel vervolgens alle rookmelders door, zodat het in het hele huis gaat loeien zodra er ergens rook gedetecteerd wordt. Dit geeft je nadrukkelijk meer overlevingskans concludeert het IFV.

Maar terug naar die nieuwbouwwoning. De toekomstige bewoner wilde graag – zoals het IFV dus ook adviseert – overal in huis rookmelders. Dus of dat meteen bij de bouw meegenomen zou kunnen worden. Het antwoord van de bouwer – laat ik de naam niet noemen – was ontkennend. De eigenaar werd geadviseerd er zelf een aantal bij te plakken met deze ronduit verbijsterende toevoeging:

“Al is het volgens de wetgeving niet noodzakelijk om elke ruimte te voorzien van een rookmelder en kan het in sommige situaties ook niet verstandig zijn om elke ruimte te voorzien van rookmelders.”

Inderdaad, hang niet te veel rookmelders op. Voor je het weet ontdek je ergens brand. Nu is de toekomstig eigenaar specialist brandpreventie bij een gemeente en nadat hij dat kenbaar had gemaakt aan de bouwer volgde een oorverdovende stilte. Maar helaas geen rookmelder.

Bovenstaand verhaal is wellicht een extreem voorbeeld van het ‘afbluffen’ van een koper door te stellen dat een koperswens misschien toch niet zo’n goed idee is. Maar is het nu echt zo wat de bouw stelt: dat de woningbouw sinds de crisis langzaam een kopersmarkt geworden is? Of is dit het eerste signaal dat dat misschien wel zo was maar dat met het eerste gloren van economisch herstel ook de aanbodgestuurde verkopersmarkt weer terug is?

In ieder geval was in dit project alle ruimte voor koperswensen, zolang ze maar op het lijstje met opties voorkwamen. En dan nog leek het alsof de aannemer ze eigenlijk niet wilde verkopen: een buitenkraan van bijna 1000 euro, een dakraam van al snel 2000 euro, vloerverwarming op de begane grond kost 3500 euro en het ophangen van een thermostaat die in winkel voor onder de 150 euro te koop is kost bij deze bouwer maar liefst 410 euro. Tel uit je winst!

Dus kopen we een kale woning en gaan achteraf zelf aan de klus. Veel goedkoper maar wel een beetje zonde van de inspanning. En of het de kwaliteit ten goede komt?

"Wij staan graag voor u klaar!" zegt de bouwer op zijn website. Het lijkt erop dat dat geldt voor de ontwikkelaar – in dit geval een corporatie – en niet voor de klant. En die klant, daar bouw je toch eigenlijk voor, beste bouwer. Dus luister niet alleen maar doe ook wat met de vragen. Snel, voordat de crisis voorbij is….

Haje van Egmond, Geregeld BV.

Categorieën: 
Dossiers: